Hlavní navigace

Na dovolenou autobusem či vlakem: Na co máte nárok při zpoždění nebo zrušení spoje?

27. 6. 2024

Sdílet

cestování, dovolená, zahraničí, cesta, léto, prázdniny, letenky, Autor: Depositphotos

Prázdniny jsou za dveřmi. Řada lidí oželí cestu autem či letadlem a vydá se na dovolenou autobusem nebo vlakem. Může se však stát, že bude spoj zpožděný nebo dokonce zrušený. V takových případech mají cestující (při splnění určitých podmínek) nárok na kompenzaci, která se řídí jednotnými pravidly na území celé EU.

Práva v železniční dopravě

Zpožděním nebo zrušením vlakového spoje vzniká u vnitrostátní i mezinárodní dopravy právo na odškodnění (výjimkou může být městská a příměstská doprava, kterou mohou jednotlivé členské státy EU z vyplácení odškodnění vyloučit).

Pokud je očekávané zpoždění příjezdu do cíle alespoň 60 minut, můžete cestu zrušit a pak vám musí dopravce vrátit peníze za jízdenku nebo neuskutečněnou část cesty. Další variantou je pokračovat v cestě a požadovat odškodné, jehož výše závisí na výsledném zpoždění mezi výchozí a cílovou stanicí. Pokud zpoždění dosáhne: 

  • 60 až 119 minut, máte právo na odškodnění ve výši 25 % jízdenky, 
  • více než 120 minut, máte právo na odškodnění ve výši 50 % jízdenky.

Dopravce však nemá povinnost poskytnout odškodnění, pokud by jeho výše nedosahovala alespoň čtyř eur, upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a dodala, že nárok na odškodnění nevznikne ani v situaci, kdy byl cestující o zpoždění informován ještě před zakoupením jízdenky nebo pokud je zpoždění s ohledem na pokračování jiným spojem kratší než 60 minut. Dopravce podle Hekšové také neodpovídá za zpoždění, které je způsobeno mimořádnými okolnostmi (např. mimořádné povětrnostní podmínky nebo přírodní katastrofy).

V případě zpožděného spoje o více než 60 minut máte kromě odškodnění právo také na bezplatné občerstvení. Toto občerstvení by mělo odpovídat délce zpoždění a také tomu, zda je občerstvení k dispozici, informovala Hekšová. 

V případě, že zpoždění dosáhne takové délky, že je nutný nocleh na jednu nebo více nocí, máte právo i na hotelové nebo jiné ubytování.

Vyrážíte na cesty? Nezapomeňte si sjednat cestovní pojištění. Najít lepší nabídky vám pomůže kalkulačka cestovního pojištění na serveru Měšec.cz.

Práva v autobusové dopravě

U autobusové dopravy jsou podle Hekšové práva podobná jako u té železniční. Cestující ale mají na kompenzaci při zpoždění nárok jen v případě, že se jedná o pravidelnou linku, která má nástupní nebo výstupní místo v členském státě EU a zároveň je delší než 250 kilometrů. Další podmínkou je, že si v daném spoji cestující rezervoval místo. 

Nárok na kompenzaci pak vzniká v případě zpoždění odjezdu o více než 120 minut nebo v případě, že se takové zpoždění očekává. Dopravce má následně povinnost informovat cestující o tom, jaké mají nároky. Cestující si při takovém zpoždění mohou vybrat mezi pokračováním cesty, přesměrováním na cílové místo a získáním náhrady jízdného, popsala šéfka spotřebitelské organizace dTest.

Pokud vám dopravce alternativní možnosti nenabídne, náleží vám náhrada škody ve výši 50 % z ceny jízdného a dopravce musí náhradu škody vyplatit do jednoho měsíce od uplatnění.

Občerstvení musí dopravce poskytnout v situaci, kdy měl spoj trvat déle než tři hodiny a zpoždění činí přes 90 minut nebo je tento spoj zrušen. Množství a typ občerstvení opět záleží na čekací době nebo době zpoždění. Je důležité zmínit, že tento nárok vzniká jen v případě, kdy je možné občerstvení podat bez větších obtíží přímo v autobusu nebo na autobusovém nádraží, upozornila Hekšová a doplnila, že v případě zpoždění, kdy je nutný aspoň jeden nocleh, můžete požadovat také hotelový pokoj nebo jiné ubytování a pomoc při zařizování přepravy mezi terminálem a místem ubytování. Na tomto místě je nutné zmínit, že dopravce ale může omezit celkové náklady za ubytování – mimo přepravu z terminálu do místa ubytování a zpět – na 80 eur (na jednoho cestujícího a noc) a maximálně na dvě noci.

Pokud máte k nárokům cestujících v dopravě další dotazy, můžete se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu na čísle 299 149 009 nebo ji kontaktovat elektronicky.

Letecká doprava: Na co máte nárok v případě zpožděného letu nebo ztraceného zavazadla? Přečtěte si také:

Letecká doprava: Na co máte nárok v případě zpožděného letu nebo ztraceného zavazadla?

Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).